KMO

10 NUMARA YAĞ TOPLUMSAL BİR SORUN.

    Yayına Giriş Tarihi: 16.08.2014  Güncellenme Zamanı: 16.08.2014 11:00:02  Yayınlayan Birim: GENEL MERKEZ  
 

TMMOB Kimya Mühendisleri Odası yıllardır “10 numara yağ kullanımı ile yurttaşlarımıza, çevreye ve ülke ekonomisine zarar vermektedir” diye uyarıyor...

Bilimsel, teknik ve kamuoyu yararı dikkate alınmamasını hep eleştirdi. Oda, bunun nedenini de "10 numara yağ sorunu ve yol açtığı ölümlerin ve zararların nedeni yaklaşık on yıldan bu yana akaryakıt fiyatlarındaki artış ve zamlardır" olarak gösterdi.

Biz de bu konuya kaç kez dikkat çektik unuttuk. Çünkü, akaryakıt ürünlerinden alınan ÖTV ve KDV dünyanın hiçbir ülkesinde bu denli yüksek değil..

Biraz geçmişini hatırlatmakta yarar var; önceki yıllara değil bir yıl öncesine gidelim:

Geri kazanılmış atık yağlar, boya sanayisinde inceltici olarak kullanılan White spirit, Toluen, Hekzan, Tiner gibi çözücüler, baz ve bitkisel yağlar karıştırılarak mazot viskozitesine getirilip dizel motorlarda kullanılmaktaydı. Öyle ki 10 numara yağ üretiminde kullanılan baz yağların 2008 yılında ÖTV`sinin düşürülüp ithalatının serbestleşmesiyle o yıl 438 bin ton olan baz yağ ithalatı 2010`da bir milyon tona ulaşmıştı. İhtiyaç fazlası olarak ithal edilen baz yağlar diğer ucuz yağlar ve çözücüler ile karıştırılarak 10 numara yağ üretilmiş ve yoğun olarak piyasaya sürülmüştür. 10 numara yağ üretiminde kullanılan yağ ve çözücüler gerçekte birçok sanayi sektöründe kullanılsa da 2006 yılından sonra sektörün ihtiyacından fazla ithalat yapılarak ve söz konusu yağları bir başka ülkeye ihraç etmek üzere ithal eden ve tecil / terkin olarak adlandırılan gümrük vergisi muafiyetinden yararlanan bazı ithalat ve ihracat firmaları da söz konusu yağ ve çözücüleri sahte belgeler ile ihraç etmiş gibi göstererek gerçekte 10 numara yağ/akaryakıt üretimi için iç piyasaya sürmüşlerdir.

4 YILDA 6 MİLYAR TL VERGİ KAYBI OLDU

Motorin fiyatının yaklaşık 3/2`sine iç piyasada satılan bu yakıtların kullanım sonucu ülkemiz 2009`dan 

2012`ye kadar olan 4 yıllık süreçte 6 milyar vergi kaybına uğramıştır. Meydana gelen ölümler ve diğer maddi kayıpların ise haddi hesabı yoktur. 

UÇAKLAR DA KULLANILDI

Kamuoyu duyarlığının artması ile yaklaşık bir yıl kadar önce baz yağların ÖTV`sinin arttırılması sonucu 10 yağ üretimi zora girmiş ve kullanımı önemli ölçüde azalmıştır. Bu sefer de kağıt üzerinde havayolu şirketi kurarak ya da uçak kiralamış gibi gösterilerek bu uçakların kullanımı için şirketlere tahsis edilen ÖTV`si sıfır uçak yakıtı devletten alınarak piyasaya sürülmüştür. Son bir yılda 10 numara yağ üretiminde bu uçak yakıtı ve içerisine katılan geri dönüştürülmüş madeni yağ, kaçak yollar ile ülkeye giren mazot vb. kullanılmaktadır.

10 numara yağın yakıt olarak kullanımı sırasında motorda sıcaklık yükselmekte, motor sistemi bu sıcaklık artışını yok edecek bir yakıt sistemi için tasarlanmadığından ötürü motor aksamında yanabilen kablo vb. elemanların yanması sonucu yangınlar çıkmaktadır.

YAĞIN SEBEP OLDUKLARI

10 numara yağ kullanımı ile kazalarda can kayıpları, yıllık 2 milyar TL vergi kaybı, yakıt (!) tam yanmadığı için çevre kirliliği, araç motor aksamının yıpranması, haksız rekabet, karbonmonoksit, azotoksit, yanmamış hidrokarbon ve partikül emisyonların artması gibi istenmeyen olaylar yaşanmaktadır. 

Kimya Mühendisleri Odası sorunun çözümü için öneriler de sıralıyor:

Akaryakıttaki ÖTV oranları düşürülmelidir. Piyasa denetimini zorlaştıran kamusal yönetsel çok başlılık ortadan kaldırılmalıdır. Mali önlemler ile piyasa denetlenmelidir. 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanununda piyasayı düzenleyecek ve denetleyecek değişiklikler yapılmalıdır. Atık yağların kontrol yönetmeliğinde düzenlemeler yapılarak denetim artırılmalıdır. Madeni yağ lisanslarında düzenlemeler yapılmalıdır. (Çevre, kalite, denetim, idari önlemler) 

Yalçın Bayer - Hürriyet

ilgili haber linki : http://www.istanbulgercegi.com/2-legen-30-mandala-gitti-78171704.html 

Okunma Sayısı: 269

Tüm Basında Odamız »

 
Oda aidatlarınızı kredi kartınızla güvenli bir ortamda ödeyebilirsiniz.
ÜYE HAKLARI VE GÜVENLİ AİDAT ÖDEME